Pielgrzymka do Grecji

W tym roku od 4 do 15  lipca nasi parafianie wraz z Proboszczem ks. Andrzejem Stolarskim uczestniczyli w pielgrzymce do Grecji śladami św. Pawła.

Późnym popołudniem wyruszyliśmy z Lipian i po kilkunastu godzinach jazdy przez Czechy, Słowację i Węgry dotarliśmy do Nowego Sadu w północnej Serbii. Tam spacerując ulicami miasta z pomocą lokalnego przewodnika  poznawaliśmy miejsca ważne dla jego mieszkańców jak twierdza Petrovaradin, ratusz, Stare Miasto i historię regionu będącego przez wiele lat pod panowaniem tureckim. W katedrze oprócz podziwiania dawnej architektury mieliśmy możliwość odmówienia modlitwy w intencjach, z którymi wyruszyliśmy na pielgrzymkę. Następnego dnia po porannej Mszy św. odprawionej na hotelowym korytarzu wyruszyliśmy do Salonik - miasta, w którym przebywał i nauczał św. Paweł.

Kolejny dzień rozpoczęliśmy od Mszy św. odprawionej przez naszego księdza proboszcza przed stopniami, na których św. Paweł przemawiał do mieszkańców Salonik. Następnie wyruszyliśmy w drogę na południe w okolice stolicy kraju – Aten do miejscowości Agii Apostoli nad Morzem Egejskim, która stała się dla nas punktem, z którego wyruszaliśmy do wartych odwiedzenia miejsc w Grecji. Jednym z nich były Meteory - kompleks klasztorów zbudowanych na szczytach stromych skał. Mieliśmy możliwość zobaczenia wnętrza jednego z klasztorów i poznania warunków w jakich żyli dawniej i jak obecnie żyją tam mnisi.

Kolejnym miejscem, które odwiedziliśmy były Ateny z najważniejszym dla mieszkańców wzgórzem – Akropolem, z którego rozlegał się piękny widok na położone poniżej miasto i okolicę.  Na wzgórzu oglądaliśmy pozostałości starożytnych  budowli. Z Akropolu udaliśmy się na zwiedzanie miasta odwiedzając m.in. Stadion Olimpijski i budynek Parlamentu, przed którym mogliśmy zobaczyć w niezwykły sposób przeprowadzoną zmianę warty przy grobie nieznanego żołnierza. Wieczorem podziwialiśmy występy zespołu folklorystycznego próbując tradycyjnych potraw greckiej kuchni.

Po dniu wypoczynku w nadmorskiej miejscowości udaliśmy się na zwiedzanie Argolidy – krainy na Półwyspie Peloponeskim, na który dostaliśmy się przekraczając Kanał Koryncki. Odwiedziliśmy Antyczny Teatr w Epidauros, Mykeny – Królestwo Króla Agamemnona oraz malownicze miasteczko nadmorskie Napflio, w którym zostaliśmy życzliwie przyjęci przez proboszcza polskiej parafii ks. Jerzego Chorzempę, który ciekawie opowiadał o swojej pracy duszpasterskiej wśród greckiej Polonii.

W drodze powrotnej do Salonik zobaczyliśmy Termopile – miejsce bitwy Greków z Persami, Dolinę Tempi z Kościołem p.w. św. Paraskewy oraz położone w paśmie gór  Olimpu miasteczko Litochoro. W Salonikach podczas spaceru po mieście podziwialiśmy pozostałości greckich i bizantyjskich zabytków m.in. w niezwykły sposób zbudowany kościół św. Demetriusza.

Następnego dnia pożegnaliśmy Grecję i wyruszyliśmy do Skopie w Macedonii gdzie urodziła się Matka Teresa z Kalkuty. Spacerując po zabytkowej i nowoczesnej części Skopie dotarliśmy do miejsca, w którym stał dom Matki Teresy. Obecnie znajduje się tam pamiątkowa tablica. Następnie udaliśmy się do muzeum, w którym zgromadzono pamiątki pozostałe po jej rodzinie. W przylegającej do muzeum kaplicy mogliśmy pomodlić się w ważnych dla nas intencjach.

Wizyta w Skopie była końcowym punktem na pielgrzymkowym szlaku. Stamtąd udaliśmy się  w okolice Nowego Sadu w Serbii, a następnie w drogę powrotną do Lipian.